۱۳۸۶ آبان ۲۵, جمعه ۱۸:۲۸ By Hamedan , In

متن زير، مرام‌نامه ياران جنگل برای تشکيل حکومت بود که ابراهيم فخرايی در صفحه 56 کتاب «سردار جنگل» آورده است:

آسايش عمومی و نجات طبقات زحمتکش ممکن نيست مگر به تحصيل آزادی حقيقی و تساوی افراد انسانی بدون فرق نژاد و مذهب در طول زندگانی و حاکميت اکثريت به واسطه منتخبين ملت - پيشرفت اين مقاصد را فرقه «اجتماعيون» به موارد ذيل تعقيب می‌نمايند.

ماده اول:
1- حکومت عامه و قواي عاليه در دست نمايندگان ملت جمع خواهد شد. 2- قوا در مقابل منتخبين مسئول بوده و تعيين آنها از مختصات نمايندگان متناوب ملت می‌باشد. 3- کليه افراد بدون فرق نژاد و مذهب از حقوق مدنيه به طور مساوی بهره‌مند خواهند بود. 4- آزادی تامه افراد انسان در استفاده کامل از قواي طبيعی خود. 5- الغاي کليه شئون و امتيازات.
ماده دوم-حقوق مدنيه:
6- مصونيت شخص و مسکن از هر نوع تعرض و حريّت اقامت و مسافرت. 7- آزادی فکر، عقيده، اجتماعات، مطبوعات، کار، کلام، تعطيل. 8- هريک از افراد ملت که به سن شصت‌سالگی برسد از طرف حکومت حقوق تقاعد خواهد گرفت و در مقابل آن ترويج ادبيات و اصلاح اخلاق جماعت را عهده‌دار خواهد بود. 9- تساوی زن و مرد در حقوق مدنی و اجتماعی.

ماده سوم-انتخابات:

10- انتخابات بايد عمومی و متناسب و مساوی و مستقيم باشد. 11- هريک از افراد 18ساله حق انتخاب کردن و24 ساله حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را دارا هستند.

ماده چهارم-اقتصاد:
12- منابع ثروت از قبيل خالصجات، رودخانه‌ها، مراتع، جنگل‌ها ، درياها، معادن، طرق و شوارع و کارخانجات جزء علاقه عمومی است. 13- مالکيت اراضی با ملاحظه تامين معيشت عمومی تا حدی تصديق می شود که حاصل آن عايد توليد کننده شود. 14- ممنوع بودن انحصار و احتکار ارزاق و سرمايه. 15- تبديل ماليات‌های غير مستقيم به مستقيم تدريجا.
ماده پنجم-معارف، روحانيت، اوقاف:
16- تعليمات ابتدايي برای کليه اطفال مجانی و اجباری است. 17- تحصيلات متوسطه و عاليه برای اطفاليکه استعداد داشته باشند مجانی و حتمی است . تبصره-محصلين در انتخاب هر فنی از فنون آزادند. 18- انفکاک روحانيت از امور سياسی و معاشی. 19- ديانت چون از عواطف قلبيه است بايد مصون از تعرض باشد. 20- ضبط و اداره کل اوقاف در دست عامه و تخصيص عوايد آن‌ها به مصارف عمومی و امور خيريه و صحيه و تاسيس کتابخانه‌های عمومی.
ماده ششم-قضاوت:
21- قضاوت بايد سريع، ساده و مجانی باشد. 22- تبديل تنبيهات به اصول تکديری. 23- حبس مقصرين به اعمال شاقه بايد به مدرسه و دار التربيه اخلاقی تبديل شود.
ماده هفتم-دفاع:
24- ورزش و مشق نظامی برای مدارس ابتدايي و متوسطه اجباری است. 25- برای تحصيل فنون نظام، مدارس ع

0 نظرات: