شيطنت هاي شرکت گوگل

۱۳۸۵ دی ۸, جمعه ۱۱:۳۴ By Hamedan , In ,

فناوري اطلاعات و ارتباطات، اگر چه در سرزمين ديجيتالي اينترنت، حد و مرزي نمي شناسد و روز به روز بر تعداد كاربران جامعه اطلاعاتي جهان افزوده مي‌شود و هم اكنون، بيش از 100 ميليون دامنه (DOMAIN) در تور جهان گستر به ثبت رسيده است، اما به نظر مي رسد رد پاهاي سياسي را مي توان در فضاي سايبر احساس كرد.

تحريم‌هايي كه برخي كشورها در فضاي سياست جهاني امروز اعمال مي‌كنند، در صورت تسريع گسترده در اينترنت، شاهراه جهاني و نيمه آزاد اطلاع رساني در جهان امروزي را آسيب پذير مي‌كند. متاسفانه نمودهايي از گذار از تحريم‌هاي فيزيكي به تحريم‌هاي آنلاين، هم اينك در فضاي وب به چشم مي خورد. اين گزارش، به جنبه‌هاي تحريم سايت‌هاي گوگل و ياهو آمريكا در مورد استفاده كاربران ايراني از سرويس‌هاي اين پايگاه‌ها نگاهي دارد.

وقتي گوگل گزينش مي‌كند

مسابقه GOOGLE CODE JAM كه از سال 2002 ميلادي تا كنون توسط شركت گوگل پيگيري مي‌شود، يكي از ارزنده ترين روش‌هاي جذب مخاطب و نخبگان در اين شركت است. توسط اين مسابقه برنامه نويسي جهاني، كاربران علاقمند مي توانند با ثبت نام و حضور در مسابقه، از جايزه‌هاي چند ده هزار دلاري آن استفاده كنند. يكي از نكات جالب توجه اين مسابقه آن است كه شركت كنندگان كشورهاي ايران، سوريه و كوبا، حق شركت در اين مسابقه را ندارند و در هنگام REGISTRATION از دريافت اطلاعات آن ها ممانعت مي‌شود! اگر چه گوگل همراهي خاصي را با ديپلماسي آمريكا به ظاهر! ندارد، اما در مورد سرويس پك و مسابقه برنامه نويسي، مسئله به گونه ديگري است. البته برنامه نويسان ايراني با وجود اين محدوديت در انجمن تخصصي مسابقه مطالب خوبي ارائه كرده اند. قابل ذكر است كه كشورهاي چين و لهستان و روسيه، معمولا برندگان اين مسابقه را به خود اختصاص داده اند.

گوگل شيطتنت مي‌كند

شيطنت‌هاي گوگل عليه ايران و كاربران ايراني در خاطره وبگردهاي فارسي زبان هست. چندي پيش بود كه در جريان درج تصوير مجعول خليج فارس در نشريه نشنال جئوگرافيك WWW.NATIONALGEOGRAPHIC.COM و ارائه هزاران نتيجه جست و جو در مورد كليد واژه خليج فارس، كه وب پيج‌هاي نشان دهنده خليج العربي را نشان مي دهد، كاربران ايراني اقدام به بمباران گوگل كردند. در اين راستا، هزاران كاربر ايراني در وب سايت ها و وبلاگ‌هاي خود، خواستار اعلام نتيجه گوگل به جاي ARABIN GULF يا خليج العربي به خليج فارس شدند كه اين امر نتيجه داد. اكنون براي KEY WORDهاي مربوط به خليج فارس، صدها هزار وب پيج و تصوير تقريبا صحيح در مورد خليج فارس به نمايش در مي آيد. البته گوگل، همواره در اعلام نتايج جست و جو، مدعي عدم تغيير اطلاعات است ! اما شواهد پيداست كه برخي از نتايج جست و جوي اعلامي گوگل، با نتايجي اعلامي برخي از سايت‌هاي جست و جوي مشابه، تفاوت‌هاي عمده داشت.

مليت ايراني و شرکت گوگل

با توجه به آن كه اين پايگاه، هم اينك با ميليون ها كاربر ايراني از كشور ايران فقط، رو به رو است، اما نه تنها بخش فارسي اين پايگاه در دسترس نيست (GOOGLE.IR غير رسمي است!) بلكه مسئولان اين سايت از ارائه تسهيلاتي براي جامعه كاربران ايراني اين پايگاه، خودداري كرده اند. اگر به سرويس پست الكترونيك جي ميل مراجعه كنيد، جهت ثبت نام در اين تارنما جهت گرفتن نشاني پست الكترونيك تحت GMAIL.COM، در MENU كشورهاي انتخابي، نام IRAN مشاهده نمي‌شود. در حالي كه در گذشته چنين رسمي حاكم نبود و الان شما مجبور هستيد كشور ديگري را به عنوان كشور خود انتخاب كنيد! البته ياهو! هنوز چنين رسمي را براي YAHOO! MAIL ارائه نكرده است.

مرام نامه شرايط استفاده از خدمات " TERMS OF CONDITIONS"

از سوي ديگر، با توجه به اين كه اميد كردستاني، جوان ايراني الاصل مقيم آمريكا و از مديران ارشد گوگل به همراه شماري ديگر از متخصصان ايراني گوگل، در تيم سازماندهي برنامه‌هاي اين شركت قرار دارند، اما خواسته يا ناخواسته، تلاش‌هاي احتمالي اين افراد نيز براي اختصاص بخش خاصي از گوگل به فعاليت‌هاي ايران، مثمر ثمر نشده است. با توجه به اين كه در مرام نامه شرايط استفاده از خدمات TERMS OF CONDITIONS و حريم شخصي PRIVACY POLICY، هيچ تبصره‌اي در مورد عدم اجازه فعاليت به كاربران برخي كشورها يا اعلام تحريك اطلاع رساني الكترونيكي به نقاطي خاص از جهان، اشاره نشده است، اما ملاحظه مي‌شود كه رفتار سازماني گوگل عليه ايران، همواره در راستاي سياست‌هاي كاخ سفيد است.

آن آزادي و استقلال در تصميم گيري كه بارها گوگل مدعي آن است، در مورد كشورهاي آسيايي تا كنون مثل ايران و چين، صحت نداشته است. در يك سال گذشته، سرويس گوگل پک كه مجموعه‌اي از سرويس‌هاي جديد گوگل براي استفاده بهتر كاربران از سرويس‌هاي رايگان اين پايگاه به شمار مي رود، روي كاربران ايراني مسدود شده است. كليه IPهاي كاربران ايراني كه درخواست دانلود اين بسته نرم افزاري را دارند، رد مي‌شود و اين احتمال وجود دارد كه در آينده، هم چنان سرويس‌هاي تحريم آنلاين گوگل عليه كاربران ايراني افزايش يابد. پيش تر، نامه اعتراض آميزي در سايت جهت احقاق حقوق كاربران ايراني منتشر شده بود كه مخالفت گسترده ايرانيان را نسبت به اين تحريم نشان مي داد. اما به دليل نداشتن جنبه حقوقي و بار اطلاع رساني جهاني، بدون نتيجه باقي ماند.

آدرس اينترنتي سرويس گوگل پگ : HTTP://PACK.GOOGLE.COM

به نظر مي رسد، گوگل در خدمات رساني به كاربران ايراني، تابع سياست‌هاي غرب است و در اين اثنا، حريم خصوصي و ميدان عمل وبگردهاي ايراني را تحت الشعاع خواسته ها و برنامه‌هاي دولت مردان غربي كرده است.

حكومت بر دنياي سايبر

گوگل GOOGLE را همه كاربران فارسي زبان وب مي شناسند. لوگوهاي دوست داشتني و ايندكس ساده اما جذاب اين موتور جست و جوي قوي اينترنت، 300 ميليون مخاطب را هر ماهه از سراسر جهان به خود جذب مي‌كند. لري پيج و سرگئي برين كه در اواخر دهه نود ميلادي، كاوش گسترده در فضاي وب را براي وبگردهاي اينترنت آسان كردند، با گوگل خود بر دنياي سايبر حكمفرمايي مي‌كنند. گوگل هم اينك با راه‌اندازي بيش از 50 سرويس مختلف در زمينه‌هاي پست الكترونيك ، كتابخانه ديجيتال ، دانلود ويدئو و ده ها سرويس پر كاربرد و كاربر پسند، دنياي رنگارنگ و پر رونقي را براي كاربران اينترنت رقم مي‌زند.

گوگل در سال‌هاي اخير با راه اندازي سرويس خبري و در اختيار گرفتن سرويس دهنده جهاني و مشهور بلاگر ، روز به روز دامنه توسعه فعاليت‌هاي خود را افزايش مي‌دهد.

دنياي فعاليت‌هاي گوگل را مي توانيد هر روز در وبلاگ رسمي گوگل در نشاني GOOGLEBLOG.BLOGSPOT.COM دنبال كنيد. با همه اين توصيفات، گوگل در چند سال اخير، در مورد كشورهاي چين، برزيل و حتي ايران، اقداماتي در راستاي منافع دولت مردان آمريكايي انجام داده كه در بسياري از موارد، با واكنش‌هاي تندي همراه بوده است.

منبع : ماهنامه سروش جوان

0 نظرات: