پليس الکترونيک در روستاها

۱۳۸۵ دی ۸, جمعه ۱۱:۴۹ By Hamedan , In ,

 انقلاب فن آوري اطلاعات در هندوستان اکنون به روستاها رسيده است، براي نمونه در روستاي بانگائون در ايالت ماهاراشترا مراجعه روستاييان به پليس از طريق اينترنت ميسر شده است.

تا همين چند هفته پيش در اين روستا هيچ نشانه اي از ديجيتالي شدن به چشم نمي خورد ولي اکنون 8000 ساکن اين روستا مي توانند از کامپيوتر استفاده کنند و مدارک خودشان را اسکن کنند و اي ميل کنند و يا حتي با ويدئو کنفرانس در تماس مستقيم با مقر پليس در شهر ناگپور باشند.

يک مرد روستايي در کنفرانس ويدئويي با رئيس پليس درباره خطر عبور کاميونها از نزديکي دو مدرسه روستا سخن مي گويد، آقاي چيکل با اينکه هنوز نمي تواند"ويدئو کنفرانس" را به خوبي تلفظ کند، به خوبي از اين فن آوري استفاده مي کند.

وي مي گويد: از اين طريق در وقت و هزينه اش صرفه جويي مي شود زيرا به جاي مسافرت به شهر مي تواند در کابين اينترنت بنشيند و از طريق ويدئو کنفرانس با رئيس پليس ملاقات کند.

تا همين چند هفته پيش او مجبور بود نصف روز را به مسافرت به شهر براي مراجعه به پاسگاه پليس اختصاص دهد.

آقاي يادو رئيس پليس شهر ناگپور که خودش در زمينه فن آوري اطلاعات کار کرده است روزانه بين ساعات چهار تا شش بعدازظهر پشت ميزش مي نشيند تا به مشکلات روستاييان رسيدگي کند.

کابين هاي اينترنت در22 روستا در اين منطقه نصب شده اند. آقاي يادو مي گويد پيش تر روزانه30 تا 40 مراجعه کننده حضوري داشت ولي اکنون اين تعداد بسيار کاهش يافته است.

اما اين مراجعه کنندگان بسيار خوش شانس بودند زيرا در هندوستان براي يک روستايي مراجعه به يک رئيس پليس ناحيه آسان نيست و شکايت از يک پاسبان نزد رئيس اش بسيار مشکل تر است.اما اکنون روستاييان به راحتي مي توانند با رئيس پليس تماس داشته باشند و مدارکشان را براي وي ارسال کنند.

اين پروژه که نخستين نمونه از نوع خود در هندوستان است بصورت آزمايشي به مورد اجرا گذارده شده است و روستاييان به خوبي از آن استقبال کرده اند.

مقابله با جرائم

با توجه به موفقيت اين پروژه، اکنون دولت محلي تصميم گرفته است تا به اجرا گذاردن اين طرح را در سراسر منطقه بررسي کند.

فن آوري اطلاعات همچنين مي تواند براي مقابله با جرائم در اين منطقه سودمند باشد، به عنوان نمونه آقاي يادو از همين طريق از يک خبرچين اطلاعات دقيقي در باره يک باند مواد مخدر دريافت کرد.

آقاي يادو از اين شيوه جديد به عنوان 'پليس الکترونيک ' ياد مي کند. وي تاکيد مي کند که تعداد بسياري از زنان در اين 22 روستا ترغيب شده اند تا از اين طريق خشونت هاي خانگي را گزارش دهند.

به علاوه رئيس پليس اين شهر مي گويد از اين طريق مي توان به رفتار کارکنان پليس و احتمال دخالت آنان در فساد يا شکنجه نيز نظارت داشت.آقاي يادو که تقاضاهاي زيادي در باره اين پروژه از ساير بخش هاي پليس در نواحي مختلف هندوستان دريافت کرده است، معتقد است که به زودي استفاده از ويدئو کنفرانس در سراسر هندوستان گسترش خواهد يافت.

بر اساس تخمين ها بيش از 10هزار روستا در هندوستان در حال حاضر به انقلاب فن آوري ارتباطات پيوسته اند

0 نظرات: