عمران : صنعت جوشکاري ساختمان در ايران - قسمت دوم

۱۳۸۵ آذر ۲۳, پنجشنبه ۶:۴۵ By Hamedan , In ,


1- عدم انطباق اجراي معمول سازه هاي فولادي با آيين نامه ها و دستورالعملها


   در بسياري از موارد طرز اجراي متداول جوش باجزييات ارايه شده در آيين نامه تطابق ندارد. اين موارد ناشي از موارد متعددي است که از ميان آنها به موارد زير مي توان اشاره کرد:

الف) آشنا نبودن مهندسين سازه به مسايل اجرايي و در نتيجه ارايه نقشه ها و جزييات غيرقابل اجرا

ب) گران تر بودن هزينه اجراي جزييات آيين نامه نسبت به روش سنتي اجرا

پ)آگاه نبودن کارفرما و يا مهندس مجري طرح به جزييات آيين نامه و عدم توانايي در تميز دادن حالات مختلف ازيکديگر

   بعد از اجباري شدن آيين نامه 2800(1368) اهميت وجود سيستم مقاوم در برابر زلزله از يک طرف و محدوديتهاي معماري براي استفاده از سيستم مهاربندي از طرف ديگر باعث استفاده روزافزون از سيستم قاب خمشي در جهت عرضي ساختمانها شد.در اين سيستم اتصال تير به ستون از نوع گيردار بوده يعني بايد توانايي انتقال برش و لنگراز تير به ستون وجود داشته باشد . در اين نوع اتصالات از ورقهاي بالاسري و زيرسري که در محل اتصال به ستون براي ايجاد جوش نفوذي کامل خورده است استفاده مي شود. اما از آنجاييکه متاسفانه عمليات جوشکاري در محل کارگاههاي ساختماني و نه در محل کارخانه صورت مي گيرد کنترل کيفيت جوش بخصوص در هنگام مونتاژ درارتفاع زياد از سطح زمين حتي به صورت عيني(Visual) امکان پذير نمي باشد. همچنين معمولا در محل اتصال ورق به ستون به جاي جوش نفوذي از جوش گوشه استفاده مي شود در نتيجه هنگام زلزله اين نقاط علاوه بر تحمل نيروي کمتر در حالت تردشکن گيسخته خواهد شد. زماني که در يک عضو فشاري ازدومقطع در کنار يکديگر استفاده مي شود بايد هم پايداري کل عضوبه عنوان يک المان و هم پايداري تک تک مقاطع کنترل شود تا هيچ كدام تحت تاثير نيروي فشاري به طور جداگانه دچار کمانش نشوند . براي اين منظور اين مقاطع بايد در فواصل مشخص به يکديگر متصل شوند تاطول آزاد آنها کاهش يابد. بسياري از اوقات بادبندهاي دوبل در طول خود به يکديگر وصل نمي شوند و در نتيجه دومقطع بايکديگر عمل نميکنند و بار بحراني عضو کمتر از مقداري است که مهندس سازه در محاسبات خود منظور نموده است. مبحث دهم مقررات ملي ساختمان حداکثر فاصله بين جوش دومقطع در ستونهاي ترکيبي را مقرر نموده است.اما در موارد زيادي مشاهده مي شود که فاصله بين جوش ستونها بيشتراز اين مقدار است.

2- کيفيت پايين جوش به علت عدم آموزش کلاسيک کافي در اين زمينه براي جوشکاران و مهندسان


يکي از مهمترين اشکالات موجود در اجراي ساختمانهاي فولادي در کشور کيفيت پايين جوشکاري ساختمان مي باشد . عوامل مختلفي در اين امر تاثير مي گذارند . استفاده ازجوشهاي کارگاهي حتي در مورد جوشهاي نفوذي و اجراي کل جوشکاري درکارگاه ساختماني و استفاده از نيروي انساني غيرمجرب از عوامل اصلي پايين آمدن کيفيت جوشکاري ساختمان مي باشد. در نتيجه عوامل برشمرده شده مشکلات عديده اي گريب

0 نظرات: