سياره شناس ايراني موفق به كشف پديده «گل فشان»‌ در سطح مريخ شد

۱۳۸۶ تیر ۸, جمعه ۰:۰۸ By Hamedan , In


اثبات اين کشف مبني بر فعاليت گل فشانها در سطح مريخ که با بررسي يکي از آتشفشان هاي باستاني مريخ موسوم به Hecate Tholus و با بهره گيري از اطلاعات حاصل از فضاپيمايي مارس اکسپرس ناسا حاصل شده مي تواند فصل جديدي در کاوش ها در سياره مريخ بگشايد چرا که با توجه به آنچه در نمونه هاي مشابه زمين مشاهده شده، گل فشان ها از محل هاي داراي پتانسيل حيات فسيل شده در سطح سياره سرخ مي باشند.
دكتر عباس كنگي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود و دانش آموخته دکتري زمين شناسي ساختماني واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين که مطالعه بر روي زمين شناسي سياره مريخ را از حدود چهار سال پيش آغاز کرده است، اظهار داشت: در تحقيقات اخير که نتايج آن در شماره ماه مه ACTA ASTRONAUTICA ارائه شده به كمك تصاوير ارسالي از فضاپيمايي مارس اکسپرس (Mars Express) که در تاريخ يكم مارس 2004 تهيه شده بود، وجود پديده گل فشان در سطح اين سياره را كشف كردم.
وي در خصوص نحوه پيدايش اين پديده گفت: طي فعاليت هاي آتشفشاني علاوه بر قطعات سنگ، گدازه، خاكستر و گازهاي آتشفشاني، در برخي موارد محصولات غير عادي توليد مي شود. اين محصولات كه غالبا مخلوطي از آب و گرد و غبار آتشفشاني مي باشند، به صورت جريان هايي از گل مايع از دهانه آتشفشان خارج مي شود و گل فشان (mud volcanoes) ناميده مي شود. معمولا فعاليت گل فشان با چندين انفجار و صداي مهيب آغاز مي گردد. سپس مقادير زيادي گل سياه رنگ و بدبو به همراه آب داغ و گازهاي سوزان از دهانه آتشفشان خارج مي شود. جوشيدن آب و فوران گل از دهانه آتشفشان سبب انباشته شدن مقدار زيادي گل در اطراف آتشفشان مي گردد. نمونه‌هاي مختلفي از فوران گل فشانها در جزيره سيسيل در ايتاليا وجود دارد، كه در مجاورت آنها مجموعه اي از موجودات ميكروبيولوژيك رشد و تكامل مي يابند.
دكتر كنگي با بيان اين که چون مطالعه بر روي مريخ به صورت غير مستقيم انجام مي شود، در بيشتر موارد آن را با مدل‌هاي زميني تطبيق مي دهند، تصريح كرد: مطالعه حيات بر روي سياره مريخ به دو صورت جستجوي حيات زنده و موجودات فسيل شده انجام مي شود. وجود حيات زنده در مورد مريخ منتفي مي باشد، اما دانشمندان به دنبال شناسايي مناطقي هستند، كه آثاري از حيات گذشته در آنجا مشاهده مي شود. اثبات فعاليت گل فشانها در سطح مريخ مي تواند به عنوان يکي ديگر از محل هاي داراي پتانسيل حيات فسيل شده در سطح سياره باشد.
به عبارت ديگر ارگانيسم هاي گرما دوست، با سوخت و سازهاي متنوع، توانايي زندگي در شرايط نامناسب را دارند و مي توانند از تركيبات آهن و ديگر منابع انرژي موجود در محيط بهرمند شوند. بنابراين مي توان پيش بيني كرد مجموعه هاي حياتي در داخل رسوبات گل مانند حاشيه آتشفشان هکاتيس تالوس بر سطح مريخ بصورت مجموعه هاي ميكروبي، در شكل استروماتوليت و ميكرو فسيل ها قابل دسترسي باشد.
وي خاطرنشان کرد: هر دو سال يك بار فضاپيمايي براي بررسي سياره مريخ و كسب دستاوردهاي جديد به فضا ارسال مي‌شود كه برخي با فرود بر سطح آن و برخي با استقرار در مدار به صورت ماهواره اين كار را انجام مي‌دهند و انبوهي از اطلاعات تصويري، طيف سنجي TES، حرارتي، پرتوگاما و راديومتري مادون قرمز به زمين ارسال مي شود، که غالبا بر روي شبكه اينترنت براي مطالعه پژوهشگران جهان قرار مي‌گيرد. هدف نهايي از انجام اين تحقيقات گسترده، ساخت محل هاي سکونت طولاني مدت بر سطح سياره سرخ و اعزام انسان در سال 2019 به اين سياره اسرار آميز است.
کنگي افزود: هر روز هزاران تصوير و طيف‌هاي نوري توسط فضاپيماها مستقر در مدار مريخ تهيه و به زمين ارسال مي گردد. در چنين شرايطي با وجو=Cے

0 نظرات: