GPS

۱۳۸۶ تیر ۵, سه‌شنبه ۲۲:۱۶ By Hamedan , In

يکی از مسايل عمده ای که در اکثر پروژه های عملی اتفاق می افتد، مساله عدم همخوانی طولهای روی نقشه با مقدار واقعی آن روی زمين می باشد. اين مشکل زمانی پيش می آيد که در مراحل کار (اعم از شبکه بندی مسطحاتی ويا برداشت عوارض) از GPS استفاده می شود وعلت آن اين است که مختصات نهايي پردازش شده توسط نرم افزارهای موجود، غالبا در يک سيستم تصوير ارائه می شود و مساله اعوجاجات (طولی وزاويه ای) از خصوصيات جدايي ناپذير هر سيستم تصوير می باشد.

مساله اشاره شده در فوق زمانی بيش از پيش آشکار می گردد که نقشه های مفروض برای مقاصد پياده سازی تاسيسات (راه، عوارض عمرانی وساختمانی و...) به کار گرفته شوند. ميزان اعوجاج در سيستم تصوير UTM (که بيشترين استفاده را در کشور دارد و از شناخته شده ترين سيستمهای تصوير برای همه کاربران می باشد) در مناطق مختلف متفاوت می باشد. البته اعوجاج برای جهتها وزوايا در اين سيستم تصوير مطرح نمی باشد چرا که اين سيستم تصوير اساسا يک سيستم متشابه يا Conformal می باشد.

 به عنوان مثالی از اعوجاج طولی در سيستم تصوير UTM، در امتداد مدار 54 درجه (مانند شهرهای ميبد و اردکان)، مقدار واقعی يک طول 300 متری روی يک نقشه با اين سيستم تصوير، برابر با 299.829 متر می باشد.(اختلاف حدود 17 سانتی متر). ولی برای مناطق حوالی شهرستان ابهر در عرض جغرافيايي 36 درجه مقادير طول روی نقشه وزمين تفاوتی ندارند.

البته در شرايط ايده آل استفاده کننده از نقشه بايد دانش استفاده از آن را هم داشته باشد وبا مسايل مربوط به آن آشنا باشد ولی طبيعی است که مقدار اختلاف يادشده در فوق به هيچ عنوان برای کارفرمايان(که عمدتا با مسايل نقشه برداری وژئودزی آشنا نيستند) قابل قبول نمی باشد واولين نتيجه گيری آنها از بروز چنين اختلافاتی، وجود اشتباه در عملکرد نقشه بردار پروژه می باشد!

برای رفع مشکل فوق راههای مختلفی وجود دارد:

ساده ترين راه حل، تبديل سيستم مختصات به يک سيستم محلی در نرم افزارهای موجود GPS می باشد.(البته در صورت وجود اين امکان در نرم افزار مورد استفاده)

راه حل ديگر، در صورتی که نرم افزارهای GPS در دسترس نباشند، نوشتن يک برنامه کامپيوتری نسبتا ساده می باشد که اعوجاج موجود را از روی مختصات نهايي ارائه شده توسط نرم افزار حذف کند.

روشهای فوق با دقت کافی مساله فوق را رفع خواهند کرد.البته راه ديگری هم برای حل مساله فوق وجود دارد که مشکلترين راه حل ممکن می باشد وآن توجيه کردن کارفرما ی پروژه وتوضيح مساله اعوجاج در سيستمهای تصوير برای وی می باشد!

 


سيستم مكان ياب جهاني جی پی اس يك سيستم راهبري و مسيريابي ماهواره اي است كه از شبكه اي با ۲۴ ماهواره ساخته شده است.

اين ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ايالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده است . اين سيستم در ابتدا براي مصارف نظامي تهيه شد ولي از سال
۱۹۸۰ استفاده ي همگاني از آن آزاد و آغاز شد.
خدمات اين مجموعه در هر شرايط آب و هوايي و در هر نقطه از كره ي زمين ......

دانلود

&n

0 نظرات: