توصيه‌هاي روانشناسان به كنكوريها براي رفع اضطراب؛

۱۳۸۶ تیر ۶, چهارشنبه ۲۳:۴۴ By Hamedan , In

سرويس: بهداشت و درمان - عمومي
1386/04/05
06-26-2007
11:50:36
8604-02548: کد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

كنكور آزموني است كه ياد گيرنده را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد و امروزه به خوبي ثابت شده، هرگاه فرد در موقعيتهاي ارزيابي قرار گيرد، واكنشهاي رفتاري هيجاني از خود نشان مي‌دهد و در خصوص موفقيت و عدم موفقيت احساس نگراني مي كند. فرد در فشارهاي رواني بيش از حد معمول احساس اضطراب مي كند و به تناسب آن كه نتيجه آزمون براي وي تا چه حد مهم است اضطراب شدت مي يابد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(dvb2)، كنكور و نتايج آن که متاسفانه و براساس باوري غلط به نوعي ارزش‌گذاري بر روي شخصيت فرد تلقي مي‌شود، آسيب ها و مشکلات روحي - رواني قابل توجهي را چه قبل، چه بعد و چه حين آزمون براي طيف زيادي از داوطلبان به همراه دارد که از جمله آنها احساس ناكامي و شكست براي داوطلب است.
از اين رو همه ساله اورژانس «115» در آستانه و روز برگزاري كنكور شاهد افزايش مراجعات پزشكي با شكايات جسماني نظير سندرم روده تحريك پذير، تهوع و استفراع، دل پيچه، تشديد حملات آسمي، ‌افسردگي و متعاقب آن كاهش تمركز و اختلالات خواب است كه علت همه آنان چيزي جزء اضطراب نيست.
دكتر يوسف سمناني روانپزشك با اشاره به وجود اضطراب، نگراني و دلهره در برخي از داوطلبان كنكور سراسري، اثر بخشي درمان را منوط به پيگيري و اقدامات درماني قبل از برگزاري آزمون دانست.
از سويي نتايج تحقيقات پژوهشگران هم حاكي از آن است كه اثر اضطراب بر عملكرد افراد بيش از ساير عوامل محرك هيجاني است به نحوي كه هر گاه سطح تحريك هيجان بسيار پايين باشد تلاش فرد هم در امتحان كمتر مي شود اما تحريك در حد متعادل، فرد را به تلاش بيشتر و عملكرد بهتر وا مي دارد.
سمناني با بيان اينكه فرد فاقد هر گونه اضطراب، هيچ تلاش و اقدام مثبتي براي مطالعه بهتر دروس نخواهد داشت، در ادامه گفت: وجود اندكي اضطراب براي افزايش كيفيت مطالعه الزامي است اما اضطراب شديد با علايم جسماني باعث اختلال در تمركز و كاهش توانايي ذهني شده و مانعي براي مطالعه محسوب مي‌شود.
يك روانشناس هم وجود ميزان اندكي از اضطراب را براي حفظ سطح هوشياري در انجام وظايف و تكاليف ضروري دانست و افزود: اگر اضطراب از سطح معيني افزايش يابد آزار دهنده بوده و به داوطلب اجازه استفاده بهينه از آموخته‌هاي خود را نمي دهد.
به گزارش ايسنا، وجود بحران‌هاي عاطفي يا اختلافات خانوادگي، عدم آمادگي كامل و يا داشتن انتظار بيش از حد توان از آنان، مقايسه كردن آنها با ديگران و عدم توجه به تواناييها و استعدادهاي فردي آنان و در نهايت عدم شناخت احساسات و عواطف و خصوصيات شخصي از عوامل و بروز يا تشديد اضطراب مي‌باشد.
سمناني در خصوص مهمترين علل اضطراب توضيح داد: فقدان اطلاعات كافي از برگزاري آزمون، شيوه تكميل پرسشنامه و نحوه پاسخ دهي و عدم اطلاع از لوازم مورد نياز در جلسه امتحان از دلايل اضطراب داوطلب است.
وي راه حل اين مشكل را آشنايي داوطلب با محل برگزاري آزمون و فضاي فيزيكي آن عنوان كرد و افزود: اين فرد مي‌تواند با تداعي محل آزمون و تجسم جلسه امتحان و تمرين تكنيك RELAXATION (شل كردن عضلات با چشمان بسته) قبل از برگزاري كنكور، در جهت كسب آرامش و غلبه بر اضطراب تمرين داشته باشد.
هر چند ويژگيهاي شخصيتي فراگيرنده در بروز اضطراب تاثير جدي دارد اما نبايد اضطراب را پديده‌اي صرفا ذاتي تلقي كرد. به بيان ديگر اضطراب امتحان عمدتا محصول يادگيري فرد است .
بيابانگرد، روانشناس و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي هم علت اضطراب برخي از افراد را وابسته به نوع شخصيت آنان عنوان كرد و افزود: وجود افكار و ارزيابي هاي منفي در جلسه آزمون، نگراني و وسواس بيش از اندازه از نتيجه آزمون، عزت نفس پايين و باور نداشتن تواناييهاي فردي سبب تجربه اضطراب‌هاي شديد مي شود.
وي در ادامه توضيح داد: چنانچه ارزيابي فرد از توانايي هاي خود منفي بوده و از شكست به شدت بهراسد چنين فردي به جاي انديشيدن به تواناييها، دايما ناتوانيهاي خود را يادآوري مي كند.
سمناني تمرين نحوه پوشش جلسه امتحان و حتي نوع قلم و مداد پاك كن مورد استفاده در جلسه آزمون را در رفع و يا كاهش اضطراب داوطلب كنكور مؤثر برشمرد و افزود: به همراه داشتن تعداد كافي مداد (نه اضافه تر) در عدم بزرگ جلوه دادن كنكور و حفظ آرامش فردي مؤثر است.
بيابانگرد نيز با اشاره به اين كه عدم تسلط و آمادگي فردي عاملي براي بروز اضطراب است، در ادامه افزود: اگر انتظارات داوطلب فراتر از قابليتها و تواناييهاي فردي وي باشد عاملي براي نارضايتي و پيش زمينه‌اي براي اضطراب است.
وي با تاكيد بر تاثير شيوه مطالعه بر بروز و يا تشديد اضطراب، گفت: مطالعه يك فن، تكنيك و م

0 نظرات: